Definicje
Prawo dla żeglarzy nie jest takie trudne 🙂 Zapoznaj się z najważniejszymi definicjami, a swoją wiedzę uzupełniaj czytając wpisy na blogu.
Armator
właściciel statku lub osoba, która uzyskała od właściciela tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu.
Patent żeglarza jachtowego
patent żeglarza jachtowego to dokument, który potwierdza, że jesteś uprawnionym do prowadzenia jachtów żaglowych. Po wodach śródlądowych możesz prowadzić jacht bez ograniczeń co do wielkości jachtu, powierzchni ożaglowania, czy pory dnia. Natomiast po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie 2 mil morskich od brzegu, możesz prowadzić wyłącznie w porze dziennej i tylko jacht o długości kadłuba do 12 metrów.
Więcej na temat uzyskania patentu żeglarza jachtowego przeczytasz we wpisie na blogu.
Patent jachtowego sternika morskiego
dokument będący potwierdzeniem uprawnień do dowodzenia jachtami (nie tylko jachtami żaglowymi!) o długości do 18 metrów. Uprawnienie dotyczy zarówno jachtów żaglowych jak i motorowych. Nie ma przy tym ograniczeń co do rodzaju akwenu.
Port, przystań
akwen i grunt oraz związana z nimi infrastruktura, znajdująca się w granicach portu lub przystani.
Port macierzysty — port, który armator wskazał jako miejsce stałego postoju statku.
zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1) ppkt g) Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o żegludze śródlądowej, statek to urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego, w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przeznaczone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do:
a) przewozu osób lub rzeczy,
b) pchania lub holowania,
c) inspekcji, nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu żeglugowego lub szkolenia,
d) ratowania życia lub mienia,
e) połowu ryb,
f) wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub eksploatacji złóż kruszyw,
g) uprawiania sportu lub rekreacji,
h) celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych lub warsztatowych, a także jako przystanie pływające, doki lub zakłady kąpielowe.
Statkiem o napędzie mechanicznym jest statek posiadający mechaniczne urządzenia napędowe, niezależnie od sposobu ich zamocowania.
Statek morski
zgodnie z Kodeksem morskim, jest to każde urządzenie pływające przeznaczone lub używane do żeglugi morskiej.
Morski statek handlowy
zgodnie z Kodeksem morskim, jest to statek przeznaczony lub używany do prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności do: przewozu ładunku lub pasażerów, rybołówstwa morskiego lub pozyskiwania innych zasobów morza,
holowania, ratownictwa morskiego, wydobywania mienia zatopionego w morzu, pozyskiwania zasobów mineralnych dna morza oraz zasobów znajdującego się pod nim wnętrza Ziemi.
Szlak żeglowny
pas wody przeznaczony do żeglugi.
Wypadek żeglugowy
zdarzenie związane z ruchem lub postojem statku, w wyniku którego nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, uszkodzenie mienia znacznej wartości albo poważną
awarię w rozumieniu przepisów Prawa ochrony środowiska.