17
marzec
2015
Nikt nie lubi egzaminów. Ale żeglowanie jest tak wspaniałą przygodą, że warto przyłożyć się do tego sprawdzianu i uzyskać upragniony patent. W tym wpisie po kolei wyjaśniam co cię czeka podczas egzaminu na patent żeglarza jachtowego. Innymi słowy — rozkładam dla ciebie na czynniki pierwsze Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej. Bo właśnie ono reguluje kwestie egzaminu na patent żeglarza jachtowego (i nie tylko).
Zobacz też wpis: Egzamin na patent żeglarza jachtowego w pytaniach i odpowiedziach
Po pierwsze…
jeśli masz już ukończony 14. rok życia, to musisz jeszcze nabyć wymagane umiejętności. Przepisy mówią o spełnieniu wymogów niezbędnych do uprawiania turystyki wodnej . Od ciebie zależy czy zaliczysz kurs, czy będziesz się uczyć od rodziny/znajomych podczas rejsów. Więcej o tym pisałam już we wpisie “Czy przed zdawaniem egzaminu na patent muszę ukończyć kurs żeglarski”.
Po drugie…
zapłać. Oczywiście nie chodzi o wręczenie łapówki 🙂 Mowa o obowiązkowej opłacie za przeprowadzenie egzaminu na patent żeglarza jachtowego. Wynosi ona 250 zł. Masz szczęście jeśli jesteś uczniem lub studentem i masz do 26 lat. Wtedy płacisz 50% tej kwoty.
Po trzecie…
stawiasz się w wyznaczonym dniu, czasie oraz miejscu, przedstawiasz dowód uiszczenia opłaty egzaminacyjnej i przystępujesz do egzaminu. Składa się on z 2 części — teoretycznej i praktycznej. Bo wiadomo, że z samą teorią daleko nie popłyniesz. Musisz popisać się sporą wiedzą i umiejętnościami 🙂 Musisz uzyskać pozytywną ocenę z obu części! Czyli zaliczyć i teorię, i praktykę.
Jak wygląda część teoretyczna egzaminu na patent żeglarza jachtowego?
Ta część egzaminu to pisemny test jednokrotnego wyboru. Składa się z 75 pytań. Masz 90 minut na udzielenie odpowiedzi. Możesz pomylić się tylko 10 razy, ponieważ aby otrzymać pozytywny wynik z części teoretycznej musisz poprawnie odpowiedzieć na 65 pytań.
Jakie pytania pojawią się w części teoretycznej?
Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania patentu żeglarza jachtowego to:
1) budowa jachtów, w tym:
a) zasady obsługi instalacji jachtowych,
b) obsługa silnika jachtowego;
2) teoria żeglowania, w tym:
a) kursy jachtu względem wiatru,
b) wiatr rzeczywisty i pozorny,
c) praca żagli oraz działanie steru,
d) siły działające na jacht,
e) stateczność jachtu,
f) żegluga w trudnych warunkach pogodowych;
3) zasady eksploatacji oraz manewrowania jachtem pod żaglami i na silniku;
4) podstawy locji, w tym:
a) znaki żeglugowe i oznakowanie dróg wodnych,
b) mapy i przewodniki,
c) drogi wodne i budowle hydrotechniczne;
5) wiadomości z zakresu ratownictwa wodnego, w tym:
a) podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
b) wyposażenie jachtu w środki bezpieczeństwa i posługiwanie się nimi,
c) działania w przypadku wywrotki jachtu, awarii lub wypadku,
d) ratowanie człowieka za burtą,
e) udzielanie pierwszej pomocy,
f) hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
g) sztrandowanie;
6) wiadomości z zakresu meteorologii, w tym:
a) skala prędkości wiatru,
b) zjawiska meteorologiczne i ich oznaki,
c) komunikaty meteorologiczne;
7) pomoce nawigacyjne;
8) ochrona wód przed zanieczyszczaniem;
9) podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych;
10) etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
Jak wygląda część praktyczna egzaminu na patent żeglarza jachtowego?
Część praktyczna egzaminu obejmuje wykonanie zadań polegających na manewrowaniu jachtem. Za pozytywny wynik egzaminu praktycznego uważa się prawidłowe wykonanie wszystkich elementów wskazanych przez egzaminatora do wykonania. Natomiast możesz 1 raz powtórzyć źle wykonany element.
Jakie umiejętności muszę posiadać, żeby zaliczyć część praktyczną?
Są to:
1) manewry pod żaglami w zakresie:
a) optymalnego doboru żagli do panujących warunków,
b) prowadzenia jachtu pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem,
c) sprawdzenia umiejętności wykonania manewrów: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, dojście do boi, odejście od
boi, dojście i odejście od nabrzeża, stawanie w dryf, alarm „człowiek za burtą”;
2) manewry jachtem żaglowym na silniku w zakresie:
a) kotwiczenie i cumowanie w różnych warunkach,
b) umiejętność prowadzenia jachtu żaglowego na silniku przy spotkaniu z innym jachtem,
c) alarm „człowiek za burtą”;
3) kierowanie załogą: umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania we właściwym momencie, stosownie
do sytuacji, w jakiej znajduje się jacht;
4) praca w charakterze członka załogi:
a) wykonywanie poleceń prowadzącego jacht,
b) odpowiadanie na komendy,
c) zachowanie się w czasie alarmu „człowiek za burtą”;
5) prace bosmańskie:
a) umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
b) podstawowe prace przy obsłudze urządzeń i instalacji jachtowych.
Zobacz również
Tematyka: patent żeglarski, patent żeglarza jachtowego, egzamin na patent żeglarza jachtowego, blog prawniczy, blog żeglarski
Dodaj komentarz