Prawo dla żeglarzy Paulina Poszytek

Szcze­gó­ło­wa lista zagad­nień na egza­min na patent żegla­rza jach­to­we­go — część teo­re­tycz­na i prak­tycz­na. Okre­śla je Roz­po­rzą­dze­nie Mini­stra Spor­tu i Tury­sty­ki z dnia 9 kwiet­nia 2013 r. w spra­wie upra­wia­nia tury­sty­ki wod­nej.

 

Pod wpi­sem znaj­dziesz lin­ki do pozo­sta­łych tre­ści doty­czą­cych egza­mi­nu na patent żegla­rza jach­to­we­go.

 

Część teo­re­tycz­na:

1) budo­wa jach­tów, w tym:
a) zasa­dy obsłu­gi insta­la­cji jach­to­wych,
b) obsłu­ga sil­ni­ka jach­to­we­go;
2) teo­ria żeglo­wa­nia, w tym:
a) kur­sy jach­tu wzglę­dem wia­tru,
b) wiatr rze­czy­wi­sty i pozor­ny,
c) pra­ca żagli oraz dzia­ła­nie ste­ru,
d) siły dzia­ła­ją­ce na jacht,
e) sta­tecz­ność jach­tu,
f) żeglu­ga w trud­nych warun­kach pogo­do­wych;
3) zasa­dy eks­plo­ata­cji oraz manew­ro­wa­nia jach­tem pod żagla­mi i na sil­ni­ku;
4) pod­sta­wy locji, w tym:
a) zna­ki żeglu­go­we i ozna­ko­wa­nie dróg wod­nych,
b) mapy i prze­wod­ni­ki,
c) dro­gi wod­ne i budow­le hydro­tech­nicz­ne;
5) wia­do­mo­ści z zakre­su ratow­nic­twa wod­ne­go, w tym:
a) pod­sta­wo­we infor­ma­cje o mor­skich służ­bach ratow­ni­czych,
b) wypo­sa­że­nie jach­tu w środ­ki bez­pie­czeń­stwa i posłu­gi­wa­nie się nimi,
c) dzia­ła­nia w przy­pad­ku wywrot­ki jach­tu, awa­rii lub wypad­ku,
d) rato­wa­nie czło­wie­ka za bur­tą,
e) udzie­la­nie pierw­szej pomo­cy,
f) hipo­ter­mia oraz pierw­sza pomoc w przy­pad­ku hipo­ter­mii,
g) sztran­do­wa­nie;
6) wia­do­mo­ści z zakre­su mete­oro­lo­gii, w tym:
a) ska­la pręd­ko­ści wia­tru,
b) zja­wi­ska mete­oro­lo­gicz­ne i ich ozna­ki,
c) komu­ni­ka­ty mete­oro­lo­gicz­ne;
7) pomo­ce nawi­ga­cyj­ne;
8) ochro­na wód przed zanie­czysz­cza­niem;
9) pod­sta­wo­we prze­pi­sy pra­wa dro­gi na mor­skich i śród­lą­do­wych dro­gach wod­nych;
10) ety­kie­ta jach­to­wa – zasa­dy zacho­wa­nia się na jach­cie i oby­cza­je żeglar­skie.

 

Część prak­tycz­na:

 

1) manew­ry pod żagla­mi w zakre­sie:
a) opty­mal­ne­go dobo­ru żagli do panu­ją­cych warun­ków,
b) pro­wa­dze­nia jach­tu pod żagla­mi przy spo­tka­niu z innym jach­tem oraz jego wyprze­dza­niem,
c) spraw­dze­nia umie­jęt­no­ści wyko­na­nia manew­rów: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, doj­ście do boi, odej­ście od
boi, doj­ście i odej­ście od nabrze­ża, sta­wa­nie w dryf, alarm „czło­wiek za bur­tą”;
2) manew­ry jach­tem żaglo­wym na sil­ni­ku w zakre­sie:
a) kotwi­cze­nie i cumo­wa­nie w róż­nych warun­kach,
b) umie­jęt­ność pro­wa­dze­nia jach­tu żaglo­we­go na sil­ni­ku przy spo­tka­niu z innym jach­tem,
c) alarm „czło­wiek za bur­tą”;
3) kie­ro­wa­nie zało­gą: umie­jęt­ność wyda­wa­nia komend i egze­kwo­wa­nia ich wyko­na­nia we wła­ści­wym momen­cie, sto­sow­nie
do sytu­acji, w jakiej znaj­du­je się jacht;
4) pra­ca w cha­rak­te­rze człon­ka zało­gi:
a) wyko­ny­wa­nie pole­ceń pro­wa­dzą­ce­go jacht,
b) odpo­wia­da­nie na komen­dy,
c) zacho­wa­nie się w cza­sie alar­mu „czło­wiek za bur­tą”;
5) pra­ce bos­mań­skie:
a) umie­jęt­ność wią­za­nia pod­sta­wo­wych węzłów żeglar­skich,
b) pod­sta­wo­we pra­ce przy obsłu­dze urzą­dzeń i insta­la­cji jach­to­wych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook User Timeline

Close
http://www.babysittingcert.com