13
sierpień
2015
Było już o konsekwencjach prawnych picia alkoholu na jachcie. Teraz czas na odpowiedź na kolejne, nasuwające się pytanie. Co się dzieje z jachtem, gdy nikt z załogi nie jest w stanie go prowadzić?
Mowa o sytuacji, gdy prowadzący statek znajduje się co najmniej w stanie po użyciu alkoholu, a reszta załogi z uprawnieniami również wypiła więcej niż powinna. Odpowiedź na wyżej postawione pytanie jest prosta –odholowują nam jacht.
Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi w ruchu wodnym statek lub inny obiekt pływający, niebędący pojazdem mechanicznym, podlega karze grzywny.
USUNIĘCIE STATKU Z OBSZARU WODNEGO
Zgodnie z ar. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych z dnia 18 sierpnia 2011r., holowanie określone jest jako „usunięcie z obszaru wodnego”:
Statek lub inny obiekt pływający może być usunięty z obszaru wodnego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy prowadziła go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.
Dyspozycję usunięcia jachtu może wydać jedynie policja. Łódka w takim przypadku jest wprowadzana do strzeżonego portu lub przystani, a w przypadku braku dostatecznie blisko strzeżonego portu lub przystani, pozostawia się ją w wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jej usunięcie i przechowanie.
Ustalenie strzeżonych miejsc, sposobu zabezpieczenia łódki oraz trybu holowania zgodnie z treścią art. 30 ust. 4 ustawy należą do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonanie zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.
UWAGA! OPŁATA!
Izby wytrzeźwień nazywane były kiedyś najdroższymi hotelami w mieście. Holowanie można nazwać zatem najdroższą opłatą portową lub parkingową 🙂 Usunięcie jachtu z obszaru wodnego jest płatne. Rada powiatu ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających. Ale…
Ustawa w art. 31 ust.2 ustala maksymalną wysokość opłat, o których mowa powyżej, w przypadku:
- usunięcia roweru wodnego lub skutera wodnego – 54 zł. oraz za każdą dobę jego przechowywania 18 zł.
- usunięcia poduszkowca – 106 zł. oraz za każdą dobę jego przechowywania 34 zł.
- usunięcie statku o długości kadłuba do 10 m – 128 zł. oraz za każdą dobę jego przechowywania – 54 zł.
- usunięcie statku o długości kadłuba do 20 m – 159 zł. oraz za każdą dobę jego przechowywania 106 zł.
- usunięcie statku o długości kadłuba powyżej 20 m – 211 zł.; oraz za każdą dobę jego przechowywania 159 zł.
Wskazane opłaty podlegają corocznej zmianie.
KTO PONOSI KOSZTY?
Zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, koszty związane z usuwaniem i przechowywaniem statku lub innego obiektu pływającego powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania, ponosi osoba będąca właścicielem statku lub innego obiektu pływającego, w dniu wydania decyzji o jego usunięciu (art. 32 ust.1).
Teraz można by rzec: „Ale fajnie, nie ponoszę żadnej odpowiedzialności finansowej, bo jacht był z wypożyczalni” :). Nic bardziej mylnego 🙂 Kolejny ustęp art. 32 wszystko wyjaśnia. Zgodnie z jego treścią, jeżeli jednostka pływająca znajdywała się we władaniu osoby dysponującej nią na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów holowania i przechowywania. Umowa czarteru, najmu, dzierżawy wchodzi w skład pojęcia „innego niż własność tytułu prawnego”. Zobowiązanie solidarne powoduje, iż wierzyciel (w tym przypadku starosta) może wedle własnego wyboru żądać zapłaty w całości lub części od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna.
Najemco łódki, nie łudź się więc, że w sytuacji dokonania zapłaty przez właściciela, ten odpuści tobie zwrócenie kosztów holowania 🙂 Od chwili wynajęcia jachtu, jesteś jego posiadaczem i to ty za niego odpowiadasz. Gdy dojdzie do holowania łódki z twojej winy i nie zapłacisz kosztów usuwania jachtu z obszaru wodnego, właściciel upomni się o swoje pieniądze. Będzie miał wobec ciebie tak zwane roszczenie regresowe.
WYDANIE JACHTU
Wydanie odholowanego jachtu lub innego obiektu pływającego następuje po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty.
Uważaj zatem, żeglarzu, na spożywanie alkoholu. Grzywna i holowanie grozi już wtedy, gdy jesteś w tak zwanym stanie po użyciu alkoholu — gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2 promila do 0,5 promila. Tak naprawdę, bardzo łatwo przekroczyć te wartości.
Zobacz również
Tematyka: alkohol na jachcie, czy można pić alkohol pływając na jachcie, odholowanie jachtu, odholowanie łódki, blog prawniczy, blog żeglarski
Dodaj komentarz