26
maj
2016
W poprzednim wpisie była mowa o tym, kiedy masz obowiązek rejestracji jachtu śródlądowego. W tym skupiam się na formalnościach, które dotyczą Cię wtedy, gdy Twój jacht podlega obowiązkowi wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.
Przypominam, że obowiązek wpisu do rejestru statków dotyczy:
- śródlądowych jachtów żaglowych (które mogą posiadać pomocniczy napęd mechaniczny) o długości kadłuba powyżej 12 m
- śródlądowych jachtów motorowych o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW,
które są używane wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych.
Sprawy rejestracji może załatwiać nie tylko właściciel czy armator, ale także upoważniony pełnomocnik. Procedura rejestracji statków zaczyna się oczywiście od przygotowania odpowiedniego pisma. W tym przypadku jest to wniosek o wpis statku do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.
Co powinien zawierać wniosek o wpis statku do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji?
Wniosek o wpis statku do rejestru musi zawierać poniższe dane:
1) nazwę lub inny znak rozpoznawczy statku;
2) nazwę portu macierzystego statku;
3) typ i rodzaj statku;
4) rok budowy, kraj pochodzenia, nazwę producenta statku;
5) numer identyfikacyjny statku, jeżeli został nadany;
6) numer fabryczny statku, jeżeli został nadany;
7) numer kadłuba statku, jeżeli został nadany;
8) rodzaj i liczbę głównych mechanicznych urządzeń napędowych, markę i moc każdego urządzenia wyrażoną w kW oraz ich numery fabryczne, jeżeli zostały nadane;
9) rodzaj pomocniczego napędu mechanicznego oraz jego markę, numer fabryczny i moc wyrażoną w kW — jeżeli statek posiada napęd pomocniczy;
10) typ i powierzchnię pomiarową ożaglowania — jeżeli statek posiada ożaglowanie;
11) wymiary statku — długość całkowitą kadłuba “Lc”, szerokość kadłuba “Bc”, wysokość maksymalną “H”, zanurzenie maksymalne “T”;
12) maksymalną dopuszczalną liczbę osób, jaka może znajdować się na statku;
13) kategorię projektową statku — jeżeli została nadana;
14) nazwę i adres armatora oraz jego numer PESEL lub numer identyfikacyjny REGON, a w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego i numeru PESEL — numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości;
15) wskazanie rejestru, w którym statek był dotychczas zarejestrowany, i datę wykreślenia z tego rejestru — jeżeli statek był wpisany do rejestru;
16) określenie dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu.
Jakie jeszcze dokumenty muszę złożyć, aby zarejestrować jacht śródlądowy?
Oprócz wypełnionego wniosku potrzebny będzie Ci także dokument potwierdzający nabycie prawa własności lub współwłasności rejestrowanego statku. Przykładowo może nim być:
1) faktura VAT,
2) umowa kupna-sprzedaży,
3) umowa zamiany,
4) umowa darowizny,
5) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
6) pisemne oświadczenie właściciela o wybudowaniu statku — jeżeli statek został wybudowany systemem gospodarczym,
7) dowód rejestracyjny, jeżeli jest wystawiony na aktualnego właściciela zgłaszającego statek do rejestracji.
Nie należy zapominać także o dowodzie osobistym właściciela. A w przypadku gdy dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności statku jest wystawiony na działalność gospodarczą osoby fizycznej potrzebna będzie dodatkowo kserokopia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i kserokopia dokumentu potwierdzającego przydzielenie numeru REGON. Jeżeli właścicielem statku jest zaś osoba prawna – kserokopia wypisu z odpowiedniego rejestru sądowego, wskazującego imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu osoby prawnej (np. odpis aktualny z Krajowego Rejestru Sądowego) i kserokopia dokumentu potwierdzającego przydzielenie numeru REGON.
Pamiętaj też, że wszelkie dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku wraz z ich tłumaczeniem na język polski – będzie to więc dodatkowy koszt.
Do dokumentacji musisz też dołączyć dowód opłaty za wpis. Może to być na przykład potwierdzenie przelewu bankowego. Czyli opłatę uiszczasz przed skompletowaniem dokumentów i wysłaniem wniosku,
Opłata i miejsce złożenia dokumentów
Rejestr jachtów żaglowych jest prowadzony przez Polski Związek Żeglarski, a jachtów motorowych przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Natomiast jednostkami odpowiedzialnymi za rejestrację jachtów śródlądowych są Terenowe Organy Rejestracyjne PZŻ oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Dokumenty możesz złożyć osobiście lub za pośrednictwem listu poleconego.
Opłaty za wpis jachtu do rejestru statków wynosi 60 zł. Aktualne numery kont bankowych znajdziesz na stronach internetowych PZŻ lub PZMiNW.
Zobacz również
Tematyka: rejestracja jachtu, wniosek o wpis statku do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, opłata za wpis statku do rejestru
Komentarze
2018-02-27 11:46:21
jakie warunki musi spełnić jacht by nazywać go jachtem morskim a nie śródlądowym? Np. jacht motorowy - RIB
Dodaj komentarz