3
wrzesień
2015
Słuchając o upadłości jednego z najstarszych i, wydawałoby się, najpewniejszych biur podróży — Alfa Star, nie można przejść koło tematu obojętnie. Tym bardziej, że coraz częściej, w sezonie letnim, słyszymy o kłopotach i upadłości tour operatorów — chociażby głośna sprawa Orbis Travel z 2010 roku. Wyobraź sobie taką sytuację: jesteś na wakacjach za granicą, odpoczywasz, a tu nagle eksmitują cię z hotelu. Na dodatek nie masz jak wrócić do Polski, bo nie zarezerwowano ci lotu. Zgroza, prawda? Kto wtedy ponosi odpowiedzialność za twój bezpieczny powrót do domu?
Istnieją procedury, dzięki którym, jako klient upadłego biura podróży, masz zapewnioną pomoc i pokrycie kosztów podróży powrotnej. Niezależnie od tego, czy wybrałeś wakacje all inclusive i opalasz się w Egipcie, czy jesteś na wycieczce objazdowej, czy wykupiłeś rejs katamaranem po Wyspach Kanaryjskich. Podmiotem ponoszącym odpowiedzialność za sprowadzenie pechowych turystów do kraju, ponosi urząd marszałkowski.
Odpowiedzialność urzędu marszałkowskiego
Odpowiedzialność urzędu marszałkowskiego wynika z art. 5a ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997r. Zgodnie z nim, to właśnie marszałek województwa lub wskazana przez niego jednostka upoważniona do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów do kraju, prowadzi działania związane z organizacją powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, jeżeli organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, wbrew obowiązkowi, nie zapewnia tego powrotu.
Każde biuro podróży aby mogło funkcjonować na rynku jest zobowiązane posiadać umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowę ubezpieczenia na rzecz klientów. Takie umowy mają zapewnić klientom, na wypadek niewypłacalności biura:
1. pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu
2. zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana
3. zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu.
Przez cały okres wykonywania działalności biuro podróży ma obowiązek posiadać gwarancję lub umowę ubezpieczeniową. Natomiast marszałek województwa jest uprawniony do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia, na zasadach określonych w treści tych umów.
Co robić?
- Po instrukcje zgłoś się do rezydenta. Powinien on być poinformowany o podjętych procedurach i na miejscu pomóc przy organizacji wyjazdu. Niestety, z praktyki wynika, że często opiekuni wycieczki nie są w stanie niczego nam zapewnić, bo są tak samo zdezorientowani co turyści. Dlatego warto “uderzyć” wtedy bezpośrednio do urzędu marszałkowskiego.
- Skontaktuj się z właściwym urzędem marszałkowskim, pod którego kontrolą znajdywało się upadłe biuro. Urząd ma obowiązek zorganizować ci powrót do kraju. Pod hasłem „powrót do kraju” kryje się zapewnienie niezbędnej ilości noclegów, wyżywienia, kosztów transportu do Polski. Zatem powinieneś zostać poinformowany jakie działania urząd podejmuje oraz jakie czynności zostaną wykonane w bliskim czasie. Pozwoli to na zaplanowanie ewentualnych działań, gdyby czas organizacyjny urzędu był zbyt długi (np. zakup noclegu). Warto zatem przed wylotem dowiedzieć się, do jakiego urzędu marszałkowskiego przypisane jest biuro podróży. Posiadanie numeru telefonu urzędu nie zaszkodzi. W razie upadłości nie każde biuro podróży może, tak jak Alfa Star, podać takowe informacje na stronie internetowej.
- W przypadku gdy urząd Marszałkowski nie zdoła, w szybkim dla nas czasie, zorganizować powrotu do kraju i nie zapewni nam noclegu, podejmij działania we własnym zakresie. Twoje czynności powinny zmierzać do znalezienia wolnego miejsca noclegowego, inaczej czekać będzie cię spanie pod tzw. chmurką. Z zakupem biletów wstrzymaj się. Obecnie działania urzędów są na tyle sprawne, że w krótkim czasie powrócisz z ich pomocą do domu. Warto zatem mieć zaplecze finansowe w postaci karty kredytowej posiadającej długi termin spłaty bądź osoby, która szybko prześle ci gotówkę. Nie przejmuj się poniesionymi wydatkami. Powinny zostać ci zwrócone. Ale o tym poniżej.
Poniosłeś wydatki noclegu oraz wyżywienia? Co dalej?
Marszałek poci się i głowi jak zorganizować twój powrót od domu. Termin wylotu jest ustalony ale nie masz zapewnionego noclegu oraz wyżywienia. Jeśli w tym zakresie podejmiesz działania na swoją rękę zbieraj wszystkie paragony oraz potwierdzenia zapłaty. Po powrocie do polski, stosownym pismem, wezwij marszałka do zapłaty. Zanim zostanie zorganizowany transport powrotny, marszałek ma obowiązek zapewnić tobie nocleg i wyżywienie. Jest to nic innego jak koszt powrotu do kraju. Brak zadośćuczynienia obowiązkowi skutkuje tym, że masz żądanie zwrotu poniesionych kosztów powrotu do kraju. Jeśli otrzymasz decyzję odmowną, idź do sądu.
Inne roszczenia
Oprócz poniesionych kosztów powrotu do kraju, możesz żądać, za pośrednictwem marszałka województwa, zwrotu:
1. wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną (czyli twój urlop),
2. części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących biura podróży – dotyczy np. sytuacji kiedy po opłaceniu 2-tygodniowego urlopu, po tygodniu zostajesz eksmitowany z hotelu.
Powyższe możesz uzyskać z gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Istnieje tutaj jednak pewne „ale”. Z gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wypłaca się najpierw środki na pokrycie kosztów powrotu klientów do kraju, w dalszej kolejności wymienione żądania. Zwrotu zapłaty za urlop możesz nie uzyskać, gdy nie wystarczy środków zlokalizowanych w gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. W takiej sytuacji pozostaje dochodzić roszczenia od syndyka masy upadłościowej, który podczas postępowania upadłościowego, z pozostałego majątku spółki, spłaca wszelkie zobowiązania.
Dodatkowo posiadasz roszczenie z tytułu zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Sąd Najwyższy bowiem stwierdził, że prawo do odpoczynku jest dobrem osobistym każdego człowieka. To roszczenie powinno być skierowane bezpośrednio do syndyka masy upadłościowej naszego biura podróży.
Aby ochronić się przed nieprzyjemnymi incydentami podczas urlopu warto zainteresować się stanem finansowym wybranego biura podróży. W dobie internetu można sprawdzić dane firmy, może były już oznaki potwierdzające problemy finansowe biura?
Zobacz również
Tematyka: upadłość biura podróży, upadłość Alfa Star, biuro podróży, upadłość biura podróży podczas wakacji, blog prawniczy, blog żeglarski
Komentarze
2017-05-05 12:25:52
extra
Dodaj komentarz